Aktualności

Uwaga! Oszuści nadal wykorzystują „spoofing”!

Data publikacji 07.03.2024

Policjanci otrzymują kolejne zgłoszenia od oszukanych osób metodą na tak zwany spoofing, czyli podszywanie się oszustów pod numery banków, innych instytucji czy znajomych z listy kontaktów. Mieszkaniec województwa mazowieckiego uwierzył fałszywemu pracownikowi banku i chcąc chronić swoje oszczędności wykonywał polecenia oszusta. Z konta mężczyzny zniknęło blisko 15 tysięcy złotych.

Wczoraj do suwalskich policjantów zgłosił się mieszkaniec województwa mazowieckiego, informując, że został oszukany. Młody mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Na wyświetlaczu pojawił się numer przypisany do infolinii jego banku. Rozmówca twierdził, że na konto bankowe mężczyzny były włamania, że skradziono jego dane. Dodał, że aby uchronić zgromadzone środki trzeba autoryzować zaległe transakcje. Następnie zgłaszający otrzymał na swój telefon wiadomość z aplikacji swojego banku odnośnie autoryzacji zmian. Mieszkaniec województwa mazowieckiego widząc, że to informacja z aplikacji jego banku, zautoryzował je. Następnie, w kolejnym sms-ie z aplikacji bankowej, mężczyzna otrzymał informację o konieczności zatwierdzenia przelewu. Zgłaszającemu wydało się to podejrzane i wpisał błędny kod. Poinformował o tym rozmówcę. Wówczas usłyszał, że będzie miał zablokowane konto. Tak się też stało. Kiedy zgłaszający zadzwonił na prawdziwą infolinię swojego banku odblokowano mu konto. Po tej operacji ponownie odebrał telefon od fałszywego pracownika banku, który twierdził, że można wstrzymać przelew środków. Zażądał podania loginu i hasła. Mieszkaniec województwa mazowieckiego, podejrzewając, że rozmawia z oszustami podał prawdziwy login, ale błędne hasło. Kiedy po chwili mężczyzna zalogował się na swoje konto stwierdził, że zniknęło z niego blisko 15 tysięcy złotych. Postanowił jednak poczekać do rana i dopiero na drugi dzień powiadomił policjantów o oszustwie.

Policjanci przypominają!

  • spoofing to podszywanie się pod dowolny numer instytucji lub znajomego z listy kontaktów. Oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy na przykład ,,mama'', ,,bank..." czy numeru telefonu na przykład infolinii banku czy innej instytucji, tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba;
  • technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej;
  • w ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów;
  • sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto;
  • pamiętajmy! Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania;
  • jeżeli przeprowadzana rozmowa wydaje Ci się podejrzana, a numer, z którego dzwoni, oszust jest tożsamy z numerem na stronie danej instytucji ROZŁĄCZ SIĘ. Rekomendacje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości to zasada 30 sekund. Odczekaj minimum pół minuty. Następnie zadzwoń do banku/instytucji/osoby, z którą rozmawiałeś, ale WPISZ NUMER SAMODZIELNIE – nie korzystaj z listy ostatnich połączeń.
Powrót na górę strony